Katalizator trójdrożny – zastosowania i budowa
Katalizatory są obowiązkowe w samochodach już od dłuższego czasu, jednak ich rozwój cały czas postępuje wraz z coraz bardziej surowymi normami emisji spalin. Choć każdy katalizator pomaga w oczyszczaniu spalin ze szkodliwych związków to w dzisiejszych czasach są one dużo bardziej skuteczne, jak na przykład katalizatory trójdrożne. Jak wyglądają katalizatory trójdrożne w dzisiejszych samochodach?
Czym jest katalizator trójdrożny?
Tego typu katalizatory są połączeniem katalizatorów utleniających i katalizatorów redukujących, które dawniej były montowane osobno. Katalizator utleniający miał za zadanie oczyścić spaliny z tlenków węgla i węglowodorów, które zostają przekształcone do dwutlenku węgla i pary wodnej. Z kolei katalizator redukujący miał za zadanie redukowanie tlenków azotu do postaci azotu i tlenu. Ich połączenie daje katalizator trójdrożny.
Gdzie montowany jest katalizator trójdrożny?
Katalizator trójdrożny jest montowany w samochodach z silnikiem benzynowym, gdyż w samochodach z silnikiem Diesla jest inny skład spalin, przez co katalizator trójdrożny nie może właściwie pracować. Znaczna większość samochodów z silnikiem benzynowym posiada przynajmniej jeden katalizator trójdrożny, choć w dzisiejszych czasach tych katalizatorów może wystąpić nawet kilka w jednym samochodzie.