Katalizatory i filtry DPF – zasadnicze różnice
Katalizatory i filtry cząstek stałych są bardzo często poruszane w jednym temacie. Nic dziwnego, skoro ich działanie opiera się na podobnym zastosowaniu. Cel tak naprawdę jest jeden, a jest nim oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji trafiających do środowiska. Zasadniczą różnicą tych dwóch różnych urządzeń jest ich miejsce występowania. Katalizatory możemy spotkać głównie w konstrukcjach z silnikiem benzynowym, ale ich zastosowanie pojawia się również w dieslach. Natomiast filtry cząstek stałych spotykamy tylko i wyłącznie w towarzystwie silników wysokoprężnych.
Rola filtrów cząstek stałych
Filtr cząstek stałych to dość problematyczne urządzenie spotykane w samochodach z silnikami wysokoprężnymi. Od niedawna stał się obowiązkowym wyposażeniem tychże samochodów, przez co kierowcy wpadają we frustracje. Na ogół ich działanie jest bardzo pożyteczne i sprzyja ekologom. Filtr DPF wypala sadzę, którą produkuje silnik diesla, a to sprawia, że gazy wylotowe są w dużym stopniu oczyszczone z rakotwórczych substancji. Warto wiedzieć, że silnik diesla produkuje bardzo dużą ilość substancji, które wywołują nowotwory. Problem w tym, że taki filtr jest dość awaryjny, ale tylko w przypadku złej eksploatacji. Trzeba pamiętać aby raz na jakiś czas wykorzystać osiągi samochodu i przytrzymać auto na wyższych obrotach. Wtedy następuje wypalanie sadzy, a jeśli się do tego nie zastosujemy to czeka nas bardzo drogi serwis.
Katalizatory
Katalizatory nie są aż takie problematyczne i nie dochodzi do podobnych sytuacji z ich udziałem. Poza tym koszt wymiany katalizatora nie jest aż tak wysoki, przez to od jakiegoś czasu można zanotować skok sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi. Nic dziwnego, skoro stają się one mniej awaryjne i bardziej bezobsługowe. Katalizatory nie wypalają żadnej sadzy, bo silnik benzynowy jej nie produkuje. W ich budowie następuje wiele reakcji chemicznych, które neutralizują szkodliwe substancje wydzielane przez układ wydechowy. Ostatecznie samochód benzynowy staje się równie przyjazny dla środowiska. Niestety katalizatory mają inny problem, a mianowicie wartość. Przez to często są wycinane i sprzedawane poprzez skup katalizatorów. Nikt sobie takiej okazji nie odpuści, a zwłaszcza w przypadku starszych samochodów, bo w nowych wycięcie jest praktycznie niemożliwe. To z powodu elektroniki, która kontroluje wszystkie podzespoły samochodu.