Czym jest katalizator?
Wiele z osób czytających ten artykuł ma samochód, a w nim jest specjalny przyrząd, który w znaczny sposób oczyszcza spaliny naszego samochodu. Reaktor katalityczny, zwany potocznie katalizatorem to część układu wydechowego która odpowiada za to właśnie zadanie. Jakie są jego rodzaje i jak działa?
Zadanie reaktora katalitycznego
Dawniej reaktory katalityczne nie były powszechnie stosowane, gdyż normy emisji spalin były bardzo łagodne i nie było potrzeby ich oczyszczania. W dzisiejszych czasach dużo bardziej dbamy o środowisko i te normy są dużo bardziej rygorystyczne. Bardzo często samochody mają więcej niż jeden katalizator w celu jak najlepszego niwelowania szkodliwych związków chemicznych takich jak tlenek węgla, węglowodory i tlenki azotu. Dzięki reakcjom chemicznym z katalizatorem (pallad, rod, platyna) szkodliwe związki są utleniane lub redukowane, co rozkłada powyższe szkodliwe związki do pary wodnej, dwutlenku węgla i azotu.
Typy katalizatorów
Reaktory katalityczne można podzielić ze względu na zadania jakie wykonują oraz ze względu na ich wkład. Pierwszym z rodzajów katalizatorów jest katalizator utleniający, zwany także dwufunkcyjnym. Przyspieszają one reakcje utleniania i zmniejszają zawartość węglowodorów i tlenków węgla. Kolejnym typem jest reaktor redukujący, zwany jednofunkcyjnym. Jego zadanie polega jedynie na redukowaniu tlenków azotu do postaci azotu oraz dwutlenku węgla. Ostatnim rodzajem jest reaktor utleniająco-redukujący, zwany trójfunkcyjnym. Jest on połączeniem dwóch poprzednich typów katalizatorów i jest on najczęściej stosowany. Innym podziałem reaktorów jest podział ze względu na wkład, gdzie wyróżniamy katalizatory z wkładem ceramicznym i katalizatory z wkładem metalowym. Wkłady metalowe są tańsze i bardziej odporne na uszkodzenia w przeciwieństwie do wkładów ceramicznych.
Podsumowując
Reaktory katalityczne są bardzo ważnym elementem naszych samochodów, gdyż odpowiadają za oczyszczanie spalin. Każdy kierowca powinien mieć chociaż podstawową wiedzę na ich temat.